Alimentația și problemele de fertilitate

“…rata infertilității crește gradual, în dependență de vârstă. Până la 25 de ani, ar fi de 5-8%, la 30 de ani, ajunge până la 12%, iar la 35 de ani se apropie de 15%. La 40 de ani putem spune că incidența infertilității poate depăși cota de 30%. Totodată, la 45 de ani, circa 95% dintre femei sunt infertile…”

                                                          Citat din interviul profesorului universitar Veaceslav Moşin pentru Ziarul de Gardă

Dacă v-ar spune cineva că un nutriționist poate salva un cuplu de la … divorț, ce-ați răspunde? Nu e o glumă, e doar un caz interesant din practica de lucru J Uite că se mai înâmplă și așa: o tânără doamnă, determinată de dorința de a adăuga câteva kilograme de masă corporală, a apelat la nutriționist. După studiul anamnezei și a eventualelor probleme de sănătate ale clientei, nutriționistul află că doamna e diagnosticată cu infertilitate. Acest fapt a devenit cauza unor permanente disensiuni în familie, o familie întemeiată acum 7 ani, o familie care parcă nu ar mai avea sens… Nu e nevoie să intru în prea multe detalii, vreau să vă spun doar ceea ce e cu adevărat important: după aproape 2 luni de alimentație conform regimului elaborat de nutriționist, tânăra doamnă a adăugat aproape 2,5kg (mai puțin decât se aștepta) și a mai primit un MIC bonus: a aflat că a rămas însărcinată. Da, au fost multe emoții, lacrimi și fericire. Și, evident, a urmat și un nou meniu, adaptat necesităților perioadei gestaționale (pentru că nutriționistul, de fapt, se ocupă de alimentație).

Este o experiență frumoasă care, pe lângă emoții, mai are și o concluzie foarte clară: în timp ce cuplurile nu pot controla toate cauzele infertilității, obiceiurile alimentare- pot fi ușor revizuite și corectate. Iar nutriția și masa corporală pentru ambii parteneri pot avea un impact semnificativ asupra capacității de a concepe.

   Alimentația femeii și fertilitatea

Pentru a ne pregăti de sarcină și a spori fertilitatea e nevoie să menținem o greutate sănătoasă și să alegem alimentele care ne vor ajuta corpul să devină un “cămin” sigur și protector pentru conceperea și dezvoltarea unei noi vieți.

Există câțiva factori-cheie în alimentație care trebuie controlați pentru a mări șansele de a concepe un copil:

  • Glicemia– salturile de insulină în sânge pot influența fertilitatea în modul cel mai negativ. De aceea e bine să evităm carbohidrații rafinați. Prin rafinare din cereale se extrag cca 15 nutrienți esențiali, care ar fi benefici pentru sănătate: antioxidanți, vitaminele grupei B, fier. La fel, reducem consumul total de zahăr până la 4-5 lingurițe (25-30g) pe zi. Restul carbohidraților trebuie să provină din alimente cu indice glicemic nu prea înalt- cereale integrale și crudități.
  • Proteinele au o importanță primordială: un organism care nu are destule resurse pentru a-și asigura funcțiile vitale (care sunt prioritare), evident, nici ”nu se va gândi” să mai încurajeze apariția unei noi vieți. E bine să combinăm proteinele de origine animală cu cele de origine vegetală în proporție de 50/50.
  • Grăsimile alături de proteine servesc drept materie primă la producerea hormonilor. Trebuie să evităm grăsimile trans pro-inflamatorii, deci excludem toate alimentele procesate, mâncărurile prăjite, fast food-ul și patiseria din mass market. Introducem în rația alimentară nuci, semințe, avocado și uleiuri presate la rece.

Avocado –este considerat drept “fructul fertilității” datorită conținutului bogat de vitamina E și acizi grași sănătoși. Consumul lui ajută la reglarea ovulației și la producerea mucusului cervical, esențial în procesul concepției.

  • Lactatele naturale– cu toate că acestea conțin grăsimi saturate, fiind consumate cu moderație, acestea ne vor aduce, totuși, multe beneficii. Lactatele alese spre consum trebuie să fie produse din lapte pasteurizat, să aibă un termen minim de valabilitate, un procent mediu de grăsime, să nu conțină substituenți alimentari și zahăr adăugat.
  • Exclude nicotina și alcoolul!
  • Evită consumul de cafeină în exces- După mulți ani de studii cu rezultate contradictorii, s-a ajuns la un consens privind efectul cafeinei asupra fertilității femeii: consumul echivalentului a 3 cești de espresso și mai mult pe zi reduce șansele de a rămâne însărcinată cu 27%. Pe lângă aceasta consumul zilnic a 2-3 căni de cafea deja in timpul sarcinii cresc riscul unui avort spontan. Deci, dacă nu ne putem dezice de această băutură stimulantă, ar fi bine să reducem consumul ei până la 1-2 cești pe zi.
  • Fibrele alimentare și apa sunt detoxifianți naturali care trebuie să fie prezente în cantități necesare în rația alimentară de zi cu zi.
  • Alege o dieta bogata in fier. Aceasta va reduce riscul de infertilitate ovulatorie, care afectează cca 25% din cupluri. Alimentele campioni după conținutul de fier sunt: ficatul de porc, pudra de cacao, cerealele integrale, ouăle, lintea și spanacul. Adauga vitamina C din ardei gras, citrice sau fructe de pădure la mesele tale pentru o mai bună absorbție a fierului.

   Masa corporală- cum aflăm dacă avem greutatea optimă pentru a concepe un copil?

Aici vom recurge la formula clasică de determinare a IMC (Indicele de masă corporală):

   IMC[kg/m2]   = m[kg] / h2[m2]

Un IMC normal se află între 19 și 24. Oricare mărime aflată în afara acestor limite denotă un deficit sau un exces de greutate. Rapoartele la nivel mondial confirmă ca 40 la suta din cazurile de infertilitate se datorează deficitului sau excesului de masă corporală. Pentru femeile supraponderale, o pierdere în greutate de 5% ar putea crește șansele unei concepții naturale . Pe de altă parte, American Society of Reproductive Medicine confirmă faptul că femeile subponderale, cu un IMC sub 18,5 pot prezenta cicluri menstruale neregulate sau anovulație.

Cum să ajungem la greutatea normală? Aflăm aici.

Prin urmare, o alimentație care conține toți micro- și macronutrienții necesari organismului și păstrarea greutății corporale în limitele cuvenite cresc considerabil șansele femeii de a da viață unui copilaș sănătos.