Carbohidrații- chiar sunt atât de răi?

Ultimele câteva decenii au fost cu adevărat revoluționare în domeniul nutriției. S-au efectuat descoperiri importante în medicină, biochimie. Și dacă încă 5 ani în urmă grăsimile erau “culpabile” pentru toate necazurile care ni se puteau întâmpla, astăzi locul de frunte pe “piedestalul răufăcătorilor” este ocupat de carbohidrați.

Voi încerca să fac puțină lumină în acest subiect, deoarece frica de carbohidrați este un fenomen des întâlnit, însă nu de fiecare dată acesta este justificat.

După cum știm, carbohidrații sunt de 2 tipuri: simpli și complecși. Anume carbohidrații simpli, cu un indice glicemic înalt se metabolizează foarte rapid și ne dau bătăi de cap:

  • Provoacă dependența
  • Duc la obezitate
  • Suprasolicită pancreasul (cauzând rezistența la insulină, diabet de tip II )
  • Scad elasticitatea vaselor sangvine
  • Cresc tensiunea arterială
  • Afectează dantura
  • Consumați în exces, pot provoca balonări și dureri în epigastru;
  • Acidifiază întregul organism
  • Slăbesc sistemul imunitar

De aceea, este important să evităm sau să reducem la minim consumul de dulciuri, produse de patiserie, înghețată, băuturi cu adaos de zahăr, chipsuri și numeroase feluri de fast-food, mai ales dacă nu avem un stil de viață foarte activ. Consumul zilnic de glucide nu ar trebui să depășească 5 lingurițe de zahăr; acestea, de exemplu, se pot conține într-un păhar de băutură carbogazoasă sau 300 g de iaurt cu aromă de fructe.

Dacă vorbim despre carbohidrații complecși, adică sănătoși 🙂, aceștia se conțin în cereale integrale, leguminoase, nuci, semințe, legume, fructe. Ei sunt chiar obligatorii într-o dietă echilibrată și trebuie să constituie nu mai puțin de 35-40% valoarea calorică a alimentației pentru o zi. Iar dacă ne dorim o viață sănătoasă și dinamică trebuie să consumăm carbohidrații, preponderent în prima jumătate a zilei (până la ora 16:00). Pentru a evita speculațiile de orice fel la tema dată ar fi bine să cunoaștem beneficiile aduse carbohidrați :

  • Cea mai bună hrană pentru creier și sistemul nervos central- în mod normal, cca 70% din resursele de energie stocate în ficat sunt folosite de către SNC;
  • O sursă ideală de energie pentru întregul organism;
  • Intră în componența unor hormoni, fermenți și în secretul glandelor salivare, etc.
  • Participă la sinteza moleculelor de ATP, ADN și ARN;
  • Consumați cu moderație, ei ajută la arderea grăsimilor fără afectarea țesutului muscular;
  • Furnizori de glicogen pentru ficat și mușchi, care ne poate asigura organismul cu energie chiar în condiții extreme;
  • Fibrele alimentare (reprezintă un tip de carbohidrați complecși) au efect anticancerigen, insulinostatic și imunofortifiant!
  • Menținerea vitezei optime a metabolismului;

De ce am vorbit de speculații? Deoarece, la moment ia amploare tendința de a căpăta un look cât mai fit, cu mușchi bine definiți (cu minim de grăsime subcutanată). Acest fenomen este foarte răspândit în rândurile amatorilor de fitness și bodybuilding. Ei se declară adepți ai dietelor de tip carb free, fără a fi destul de antrenați și corect informați la această temă. Un regim alimentar lipsit de carbohidrați poate fi practicat doar de către persoanele cu experiență în domeniul sportului, cu condiția că se vor urma toate etapele “de intrare” și, respectiv ”de ieșire” din dietă. Deoarece privarea de carbohidrați chiar și pentru câteva zile poate avea consecințe dezastruoase pentru sănătate:

  • Slăbiciuni
  • Stare de somnolență
  • Depresie
  • Acetonemie (intoxicație cu produșii rezultați din scindarea grăsimilor)
  • Grețuri
  • Tremor
  • Hipersudorație
  • Cefalee
  • Încetinirea metabolismului
  • Pierderea masei musculare (ceea, ce ar putea ruina toate eforturile precedente de a crește mușchii)
  • Probleme la nivel de colon, rinichi și ficat (steatoză hepatică)

După cum vedem, carbohidrații trebuie să-și aibă locul în alimentația noastră, de rând cu proteinele și lipidele. Moderația este cheia. Doar așa ne putem asigura o viață sănătoasă, plină de energie și emoții pozitive.