Culorile din farfurie

Te-ai gândit vreodată de unde provin culorile? De ce uneori ne lăsăm atrase de o nuanță pastelată, iar alteori alegem o tentă profundă și suculentă? Răspunsul îl găsim în subconștientul nostru: atunci când omul nu știa să producă coloranții, natura exista deja… exista în multitudinea ei de culori. Deci rațiunea noastră percepe gama cromatică drept un indice al vieții. Introducerea fructelor și legumelor colorate în alimentația zilnică, cu siguranță, va avea un impact pozitiv colosal asupra sănătății noastre!

Verdele este culoarea vitalității. Fructele și legumele care posedă această culoare conțin clorofilă, indoli, luteină și substanțe fitochimice. Acestea scad riscul degenerescenței maculare, întăresc imunitatea, sistemul osos și alcalinizează organismul.

În grupul legumelor și fructelor verzi se includ: toate tipurile de salate verzi, spanac, sparanghel, broccoli, varza de Brussels, varza chinezească, fasole verde, țelina, castraveți, andive, anghinare, praz, ceapa verde, mazăre, ardei verde, zucchini, avocado, mere verzi, struguri verzi, kiwi, lămâi verzi, pere verzi.

Gama galben- portocalie denotă prezența carotenoizilor în special a Beta-carotenului, din care în organism se sintetizează retinolul –protector al vederii (sporește acuitatea pe timp de noapte) și cu efect benefic asupra menținerii elasticității pielii. Tot aici găsim o mulțime de antioxidanți și vitamina C care ajută la regenerarea tegumentelor, cresc rezistența organismului la stres și factori patogeni.

Cele mai folositoare cereale, legume și fructe de culoare galben/portocaliu sunt: porumbul, morcovii, ardeii galbeni, cartofii, dovleacul, porumbul, roșiile galbene, merele galbene, caisele, pepenele galben, agrișele, smochinele, grepfrutul, lămâile, nectarinele, mandarinele, portocalele, piersici, mango, papaya, ananasul.

Culoarea roșie indică prezența licopenului în legume, fructe și pomușoare. El are efect anticancerigen, protejează inima, îmbunătățește memoria și încarcă organismul cu energie. Proprietățile anticancerigene ale licopenului pot fi sporite prin combinarea acestuia cu careva lipide sănătoase cum ar fi fructul de avocado sau uleiul de măsline presat la rece.

Legume și fructe de culoare roșie: sfecla roșie, ardei roșu, ridichi, roșii, ceapa roșie, cartofi roșii, mere roșii ,portocale de Sicilia, cireșe, merișoare, struguri roșii, grepfrut roșu, rodii, zmeura, căpșune, pepene roșu.

Violet, mov și roșu închis sunt culorile fructelor și legumelor bogate în antocieni, fenoli și un polifenol renumit resveratrol. Aceste componente au un puternic efect antioxidant, previn formarea tumorilor, îmbunătățesc funcțiile cognitive și asigură longevitatea. Toate fructele de pădure, cu precădere răchițelele au acțiune protectoare asupra tractului urinar.

Printre legumele și fructele de nuanțe violet cel mai des folosite în alimentație se enumeră: varza roșie sparanghelul roșu închis, vinete, cartofi roșii, andive, afine, răchițele, coacăze negre, prune uscate, boabe de soc, smochine, struguri, prune, stafide.

Culoarea albă și/sau cafenie din legume și fructe se datorează unui conținut bogat de fibre și concentrației de substante fitochimice: alicină și alium (ceapă, usturoi), care contribuie la menținerea în organism a unui mediu antiparazitar și antimicrobian. O dietă bogată în legume și a fructe de culoare alba si cafenie scade riscul de ateroscleroză, boli cardiovasculare, cancer și hrănesc flora simbiotică a organismului nostru.

Ar fi bine să includem în alimentație legume și fructe de culoare albă/cafenie: varză, conopida, usturoi, ghimbir, ciuperci, jicama, toate tipurile de nuci, ceapă, păstârnac, cartofi, gulii, banane, mere, pere.

De ce am adus atâtea exemple de legume și fructe colorate? Pentru ca să ne putem îmbogăți planul alimentar cu o diversitate cât mai mare de vitamine, minerale, fibre și fitonutrienți. Deci, ca să “înveselim” terciul fad de dimineață adăugăm în el câțiva stropi de culoare: un kiwi tăiat, o lingură de stafide sau răchițele, astfel vom primi nu doar un aliment sățios, ci o combinație complexă de micro și macroelemente care ne vor asigura o doză de vitalitate pentru un început de zi extraordinar! La gustare putem servi humus cu țelină, ardei și morcovi tăiați bastonașe. O opțiune bună ar fi și un mix de nuci și fructe. Iar la mesele principale, pe lângă proteine, trebuie neapărat să servim câte o salată asezonată cu ulei din semințe de in sau ulei măsline. În așa fel ne vom asigura o alimentație variată, conținând necesarul de vitamine, minerale și fibre pentru o buna funcționare a organismului si energie optimă.

Numeroasele studii efectuate între persoanele care au o alimentație bogată în fructe și legume colorate demonstrează eficiența acesteia în prevenirea și combaterea unui larg spectru de maladii, iar cromoterapia efectuată colateral ne va încărca cu energie și optimism!