Cum ați sărbătorit de data asta?

În timpul sărbătorilor toate bunele intenții de a ne menține alimentația în limitele normale se cam duc de râpă. Chiar așa e! An de an, odată ajunși în pragul unei date deosebite din calendar, ne spunem că nu e mare treabă să trecem pe lângă o a doua porție de fripturică, o a treia felie de tort și să nu ne pierdem numărând nu știu a câta bombonică. Dar odată ajunși în casa primitoare a mămicăi sau a bunicuței, cu mese întinse și arome de copturi, parcă am nimeri într-o altă realitate. Aici uităm de kilograme, de centimetri și chiar de kilometrii istovitori de pe banda de alergare… Și în acest ritm vioi putem ajunge la o a treia zi să simțim că ni s-au cam strâmtat hainele. Ce ne facem atunci? Schimbăm garderoba? NU! Cu siguranță, avem alte căi de a ameliora situația:

  1. Nu ne panicăm!– Chiar dacă cântarul arată un adaos de vreo 3 kg, nu e cazul să ne stresăm, deoarece nici un organism uman nu e în stare să acumuleze atâta țesut adipos în doar câteva zile! Acest surplus de greutate se datorează retenției de apă, completării rezervelor de glicogen și (posibil, dar nu neapărat) unei mici cantități de grăsime.
  2. Nu e voie să slăbim prin înfometare! Chiar nu e voie! Deseori, după sărbători aud fraze de genul: “Las-că nu mănânc nimic vreo două-trei zile și revin din nou la greutatea mea normală”- nu e adevărat! Adică poate și se va reveni la greutatea de odinioară, dar componența corporală va fi alta! Nu se va arde grăsime mai deloc, se vor pierde mușchi- organismul îi va distruge ca să suplinească necesarul de aminoacizi pentru trebuințele sale. Și dacă acest “truc” se mai repetă de câteva ori, putem ajunge fix la atrofie musculară- o situație foarte și foarte tristă.
  3. Nu excludem proteinele și fibrele din meniu! Chiar dacă sărbătorile ne vin cu bucate consistente și greu digerabile, acesta nu ar trebui să fie un motiv de a evita consumul de proteine în următoarele zile. Aici ar fi bine să optăm pentru ceva mai “ușor” cum ar fi proteinele vegetale, lactatele fermentate și chiar peștele. Iar fibrele, evident, vor veni dintr-o salată proaspătă sau un “ratatouille” la cuptor. Pentru o digestie bună, la fiecare 80-100g de proteine se va consuma o porție de cca 300g de legume și verdeață.
  4. Ne delectăm cu mâncare lichidă! Supele de legume (linte, țelină, fenicul, varză) și smoothie-urile verzi ne vor reconforta și vor aduce necesarul de vitamine și minerale.
  5. E bine să nu supraîncărcăm digestia cu grăsimi (mai ales saturate) și zaharuri. Acestea vor încetini procesul de revenire la forma mult dorită.
  6. APĂ și iar APĂ! Chiar dacă corpul nostru reține apă după zilele de banchet, ar fi o greșeală de neiertat să limităm consumul ei în perioada ulterioară! Doar consumând destulă apă între mese putem scoate toate excesele hidrice din corp. Mai mult ca atât, îi vom oferi o șansă organismului nostru să se purifice de produsele parvenite de pe urma consumului excesiv de mâncăruri mai puțin sănătoase.
  7. Sportul sau orice activitate fizică– sunt, practic, cei mai importanți factori care ne vor ajuta să ne revigorăm și vor intensifica procesele metabolice în organism. Clienții fideli ai cluburilor de fitness pot intensifica puțin antrenamentele sale pentru câteva zile.

Deci, după cum se vede, pentru a scăpa de ”surprizele” de după sărbători nu e nevoie să facem mari eforturi. Important e să nu ne aruncăm dintr-o extremă în alta și să fim conștienți că situația e mult mai ușor de soluționat decât ne pare la început. Iar un corp la care se muncește regulat e mult mai ușor de restabilit chiar după câteva zile de răsfățuri culinare.