De ce copilul refuză să mănânce?

Acest articol este pentru mămicile cu copii “mofturoși” care duc un mic război cu odorașul lor de fiecare dată când vine ora mesei, sau mai bine zis, când vin cele 3 lingurițe de pireu de legume transformate în avion, floricele sau teatru de păpuși.

    Recent am fost invitată de Parents League Moldova pentru o discuție de suflet cu parinții a căror copilași refuză să mănânce sau mănâncă selectiv, optând doar pentru anumite feluri de mâncare, legume sau fructe.  La seminar au fost abordate mai multe aspecte importante legate de crearea obiceiurilor sănătoase de alimentație a copiilor, care este riscul practicilor nepotrivite de hrănire și despre tulburările alimentare care pot aduce la patologii serioase ca obezitate, anorexie nervoasă, bulimie.

La câteva ore după finisarea seminarului, am primit un șir de mesaje de la mămici disperate cu întrebarea “Ce să mai fac? Copilul meu nu mai vrea să mănânce!”

Haideți să vedem totuși care sunt cauzele că copilașul refuză să mănânce.

Mai întâi de toate, este foarte important să ne asigurăm ca nu este vorba despre o problemă organică sau o intoleranță la anumite elemente, ca de exemplu glutenul care se gasește în cereale ca grâul, secara, orzul, ovăzul. Instinctul copilului fiind bine dezvoltat, el va refuza alimentul care ar putea să-i facă rău organismului. Deci, primul drum este la medic pentru a face toate analizele necesare.

Dacă, din fericire, analizele sunt bune și copilul nu prezintă vreo afecțiune organică, atunci e bine să ne concentrăm asupra cauzelor psihologice care îl determină să nu accepte mâncarea. E foarte posibil ca aceste manifestări să fi apărut din cauza practicilor nepotrivite de hrănire a copilului înca de la începutul diversificării, și anume:

Supraalimentarea copilașului cu lapte matern sau în timpul diversificării. Bebelușul nu se trezește noaptea și nu plânge neaparat de foame, iar porția unui copil nu trebuie să fie la fel ca a unui adult. Parinții au tendința să hrănească excesiv copilul din teama ca acesta să nu rămână înfometat.

Hrănirea forțată a copilului. Fiecare dintre mămici stă la evidența unui pediatru care îi indică sfaturi despre cum și când să înceapă diversificarea. În mod normal, un bebeluș începe să aibă nevoie de mai mulți nutrienți decât îi oferă laptele matern între 4-6 luni. Însă, fiecare copil este unic. Nu insistați să îl hrăniți doar pentru că astăzi a împlinit 6 luni și a venit timpul. Un semn important este atunci când își duce jucăriile la guriță sau manifestă interes când părinții mănâncă. Dacă în prima zi când ați încercat să îi diversificați alimentația, copilul nu a acceptat, atunci puteți reveni peste câteva zile sau chiar o săptămână, când bebelușul va fi pregătit.

Atitudinea părintelui în timpul hrănirii copilului. Pentru că ne dorim cu orice preț să avem copii sănătoși, încercăm să facem totul ca la carte. Din păcate, deseori acest perfecționism ne poate da bătăi mari de cap și devenim tot mai stresate și stresante pentru bebeluș. O atitudine relaxată a mamei și o atmosferă plăcută va face ca copilul să asocieze mâncarea cu bucuria.

Ai cedat prea rapid. Dacă astăzi i-ai dat pentru prima oară pireu din dovlecel cu morcovi și nu l-a acceptat, nu uita să revii cu aceleași legume peste câteva zile. Nu te indispune, e foarte probabil ca să nu fie momentul potrivit pentru o nouă combinație.

Vreau să îți ofer câteva soluții practice pe care le poți încerca cu copilașul tău. Dacă bebelușul mănâncă selectiv, poate fi vorba despre un mesaj pe care vrea să ți-l transmită. E probabil să aibă nevoie de mai multă atenție din partea părinților și în acest fel protestează. De asemenea, copiilor le place să se joace de-a manipularea, la care probabil că ați cedat de câteva ori. Aici este important să nu cădem în capcana lor și să îi învățăm să respecte anumite convenții.

  Concentrează-te pe calitatea alimentului și nu pe cantitate. Decât să te stresezi că nu mănâncă destul, mai bine preocupă-te ca în acele 2 lingurițe pe care le mănâncă să fie o combinație de alimente extrem de nutritive. În loc să îi dai un bol cu cereale de ciocolată Nesquick și lapte, optează pentru câteva lingurițe de quinoa sau terci din ovăz.

Nu începeți diversificarea cu fructe. Din cauza gustului dulce al fructelor pe care copiii îl adoră, există riscul să accepte mai greu legumele.

 Încercați să nu îi dați dulciuri din comerț și fast food copiilor până la 3 ani pentru a le educa papilele gustative, iar după 3 ani este timpul pentru educație prin comunicare. Învățați-i să fie consumatori înțelepți pentru a înțelege diferența dintre a dori și a avea nevoie, explicându-le prin termeni simpli strategiile de marketing.

 Integrați activitatea fizică în familia voastră și aveți grijă ca jocurile pe care le practicați să fie active. Plimbări, fotbal, tenis, alergări în defavoarea jocurilor la calculator sau a televizorului. Mișcarea consumă energie și “provoacă” poftă de mâncare. 🙂

 O practică bună este să mergeți la piață împreună pentru a face cumpărături și să-l rugați să vă ajute la pregătirea micului dejun sau a gustării pentru școală. Participarea copilului la acest proces îl va face să fie mai conștient atunci când mănâncă.

 Prezentați mâncarea atractiv, colorat. Copiii sunt atrași de creativitate și cu siguranță vor deveni mai interesați de niște legume tăiate în formă de animăluțe decât de un simplu terci monoton.

 Mâncați împreună! Copii acționează prin imitație, iar dacă la cină va domina o atmosferă minunată, cu discuții interesante și zâmbete, va fi foarte tentat să se implice și el.

Respectați alegerile și deciziile copilului. Un aliment se propune, nu se impune. Copilul tău poate avea alte preferințe decât tine.

Vă doresc din suflet să savurați din plin mâncarea pentru ca la rândul lor, copiii să dezvolte o relație frumoasă cu ea!