Dieta Rina –The Best of! Sau… nu chiar?

Astăzi fiecare dintre noi încearcă sa adopte un stil de viață sănătos. Avem acces la o multitudine de recomandări ale medicilor și nutriționiștilor, dar deseori acestea sunt contradictorii sau chiar diametral opuse. Ultimul deceniu ne-am găsit luați de valul unor diete pe cât se poate de diferite, unele chiar surprinzătoare. Dieta RINA este una disociată și ne promite slăbirea cu până la 20-25 kg!!! Ea și-a dobândit o mulțime de adepți care au obținut rezultate frumoase și, evident, eu am fost curioasă să aflu care e adevaratul “miracol” al RINEI?

Am început cu studierea instrucțiunilor generale, aici autorul ne îndeamnă să facem următorii pași:

  1. mai întâi de toate, să efectuăm un set de măsurări antropometrice (talie, coapse, șolduri), care urmează să fie repetat după fiecare a 29-a zi ;
  2. să consumăm suficientă apă (cca 2l) și alte lichide neîndulcite;
  3. să excludem consumul de zahăr, cu excepția zilelor de carbohidrați;
  4. să facem cel puțin 30 de minute de efort fizic în fiecare zi;
  5. să ne eliberăm mintea de stres (meditații, yoga), să ne rezolvăm calm toate problemele.

Un start frumos și logic, sfaturi benefice și pentru sănătate, și pentru siluetă.

Să vedem meniul! Acesta începe vivace, cu fructe la fiecare dejun. Perfect! (doar sa fiți atenți la aciditate). Apoi începe disocierea propriu zisă:

  • I zi- proteine
  • a II-a zi- amidonuri (legume);
  • a III-a zi carbohidrați (simpli, în marea majoritate);
  • a IV-a zi vitamine (fructe și legume)

Aceste etape se vor repeta în aceeași consecutivitate de 22 ori timp de 90 de zile, iar fiecare a 29-a zi va fi zi de post pe apă. Aceasta este schema regimului dat- un pic mai deosebită, dar destul de inteligibilă. Autorul a efectuat o muncă inedită pentru noi, el a colectat o mulțime de rețete gastronomice foarte variate, adaptate pentru fiecare zi a regimului. Astfel putem să nu mai rasfoim prin browsere în căutarea unor feluri de mâncare potrivite.

Acum vom incerca să evaluăm conținutul sumar de macronutrienti în meniul propus :

  • o abundență de fructe și legume! (jumătate din care sunt gatite la foc)
  • 22 zile (doar! din 90) in care avem voie să consumăm destule proteine, adică doar 1/4 din șansele totale de a oferi organismului necesarul de materie primă pentru aminoacizi, hormoni, proteine de transport, etc…. Ce ar spune o mamă care alăptează? Dar un organism tânăr, aflat în perioada de creștere? (in dietă nu sunt specificate limitele de vârstă)
  • 44 de zile în care avem toate șansele ca glicemia să ne zboare unde vrea ea, pentru că noi consumăm amidonuri și carbohidrați simpli până la 20:00, mai împiedicând astfel și producerea hormonului somatotrop (cel mai “înflăcărat” luptător contra grăsimilor)
  • 90 de zile consum deficitar de grăsimi sănătoase (uleiul prelucrat termic nu intră la acest capitol)
  • O senzație de foame intermitentă pe o perioada de cel puțin 3-4 săptămâni.

Disocierea alimentelor pe care este bazată dieta Rina ne promite o digestie mai rapidă și mai eficientă. Însă tot disocierea poate pune începutul unor procese erozive în stomac, duoden și intestinul subțire. Această problemă ar fi generată de faptul că sucul gastric, bila sau enzimele care participă la digestie nu vor ”găsi” destule lipide sau proteine in bolul alimentar pe care să le poată cliva și vor ataca țesuturile și membranele adiacente. Mai mult ca atât, intervalul minim între masa de seară și cea de dimineață ar fi de vreo 10 ore, iar o eventuală prelungire a acestuia poate duce la concentrarea excesiva a bilei și, in combinație cu supele și tocănițele călite în ulei, să provoace litiaza biliară.

Mai e ceva curios în toată istorioara aceasta… Rina ne promite multe kilograme pierdute definitiv, fără efect YO- YO! Dar, odată încheiată, Rina ne sugerează că ”măria sa” mai are o continuare (tot pe o durată de 3 luni), care te va ajuta să menții rezultatul obținut. Într-un final ne vedem dependenți de acest regim…

Marea majoritate a celor care au urmat prima parte de 90 de zile a dietei RINA și au revenit apoi la un regim obișnuit, au adăugat kilograme din nou, cu excepția celora care au continuat să practice zilnic sportul și să urmeze instructiunile introductive din ghidul RINA. Acestea din urmă au rolul de a ne mobiliza toată atenția spre monitorizarea permanentă a obiceiurilor noastre cotidiene. Astfel, ajungem la concluzia ca “miracolul“ Rinei constă, de fapt, mai mult în adoptarea unui stil de viață activ și în normalizarea regimului hidric, decât în efectele magice ale alimentației disociate.

Tot ghidul RINA ne spune că noi și numai noi suntem responsabili de viața și sănătatea noastă, deci SĂ FIM! Să nu ne privăm de nutrienții necesari pentru funcționarea normală a organismului, care fiece clipă are nevoie să repare, transporte, regenereze milioane de celule. Și deoarece fiecare nouă zi solicită efectuarea a noi ”lucrări”, ceea ce a fost neglijat atăzi, mîine va avea prea puține șanse să fie îndeplinit.

Absolut naturală și rezonabilă ar fi distribuirea alimentelor conform necesităților vitale ale organismului pentru fiecare zi, asigurând aportul indispensabil de proteine, lipide și carbohidrați.

E important să estimăm eventualele riscuri, la care ne expunem în urma contractării unor obiceiuri alimentare artificiale, pentru ca în perspectivă să nu ne alegem cu vreo diagnoză- surpriza.

 

sursa imagine: rol.ro