Stresul atacă silueta!

Viața contemporană decurge într-un ritm din ce în ce mai rapid. Fiecare zi vine cu noi provocări și noi probleme care necesită o soluționare. Uneori se întâmplă să nu mai reușim să facem față stresului și ne lăsăm îmbrățișate de „edenul” gustoșeniilor interzise. Mâncatul pe fond emoţional este un mijloc prin care persoanele deprimate își recapătă starea de bine pentru un timp scurt. Acesta este un obicei caracteristic în special nefumătorilor.

Fiecăreia dintre noi, cu siguranță, i s-a întâmplat după o zi mai dificilă să ne luăm recompensa printr-o porție mare de fast-food sau un desert extra caloric. Acest fapt, deși, nu reprezintă o catastrofă pentru acel moment, pe termen lung poate duce la dereglări serioase de comportament alimentar și sănătate. Deci, pentru început, trebuie să identificăm factorii declanșatori ai mâncatului pe fond de stres:

  • Deficitul de somn
  • Deficitul de oxigen (acasă, la birou, etc.)
  • Problemele de sănătate
  • Stresul de la locul de munca
  • Anxietatea
  • Depresia

Acestea sunt situațiile cu care ne putem confrunta indiferent de vârstă și statut social. Și dacă nu avem cum să le evităm, am putea alege o cale sănătoasă de a controla propriile tentații parvenite de pe urma lor. Aici ne vor veni în ajutor câteva trucuri:

  1. Inspiră aer proaspăt!

O scurtă plimbare prin parc, o mică escapadă la aer din biroul sufocant îți vor aduce starea de echilibru mult dorită. Creierul nostru are nevoie de oxigen și, în caz că nu îl primește în cantități necesare, el va insista asupra dulciurilor!

  1. Fii organizată!

Fiecare ocupație trebuie să-și aibă locul în orarul tău. La fel și odihna nu trebuie neglijată. Deficitul de somn poate duce la dereglarea ritmului circadian și, ca rezultat, la supraalimentare.

  1. Consumă destulă apă!

Deseori, pe nervi, putem confunda setea cu foamea, de aceea înainte de a te întinde după o bombonică sau un biscuit e bine să bei un păhar de apă la temperatura camerei, cu înghițituri mici. Astfel vei primi un răgaz ca să te gândești, dacă ești sau nu cu adevărat înfometată. Și dacă răspunsul e ”da”, vei putea alege o gustare sănătoasă.

  1. Dacă situația neplăcută nu te lasă, pregătește-ți un ceai aromat din plante cu o lingurița mică de miere. Acesta te va reconforta și te va încărca cu energie.
  2. Învață să faci diferența dintre foamea fizică, care apare gradual și cea emoțională, care să manifestă printr-o dorință puternică de a ronțăi ceva (nici pe departe sănătos).
  3. Nu sări peste mese!

Adesea stările emoționale neplăcute ne fac să uităm de mâncare pentru un timp, regăsindu-ne apoi cu o senzație de “foame de lup”. Iată de ce e bine să ne deprindem organismul cu un orar invariabil al meselor.

  1. Înarmează-te! J E bine să ai mereu la tine un mix de nuci, semințe și fructe deshidratate. Astfel, chiar dacă ți se va face poftă de vreun “ronț”, vei avea la îndemână opțiunea ideală!
  2. Include în meniul de zi cu zi cât mai multe legume și fructe colorate!

Pe lângă comoara de vitamine și minerale esențiale pe care ți-o oferă acestea, vei mai primi un flux de energie pozitivă generată de multitudinea de culori din farfuria ta.

Relația noastră cu mâncarea poate fi indolentă sau, din contra, exaltantă. Însă, oricare ar fi, ea rămâne inevitabilă (!) De aceea trebuie să ne învățăm să gestionăm sentimentele nu prin intermediul unui pachet de snack-uri crocante sau a unei porții triple de înghețată, ci prin conștiință. Deoarece în relația sus menționată omul, de facto, reprezintă partea care posedă rațiunea și anume omul trebuie să aleagă alimentul și nu invers! De altfel, foarte curând ne putem trezi într-o lume dominată de zaharuri și aditivi alimentari, care provoacă dependențe, depresie, sindrom metabolic, etc.

Deci, pentru viitor: în cazul când ești tentată să te răsfeți cu un big mac sau o a doua bucată de tort, analizează consecințele! Evident, vei găsi mai multe benefici într-o plimbare prin parc sau, de ce nu, într-o salată multicoloră! 🙂